Diabetes is géén welvaartsziekte

image

Om gelijk maar een misverstand uit de wereld te helpen: diabetes 1 is dus geen welvaartziekte. Diabetes 1 is een wrede chronische ziekte met een verwoestend effect op het lichaam. Diabetes 1 leidt vaak tot complicaties zoals blindheid, hart- en vaatziekten, nierfalen en amputaties.
Naast astma is diabetes type 1 de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen. En zorgwekkend: steeds meer kinderen, ontwikkelen op steeds jongere leeftijd
diabetes type 1.

Al met al worden ruim 120.000 mensen in Nederland en hun omgeving dag in, dag uit geconfronteerd met de enorme impact van deze auto immuunziekte. Hun perspectief? Geen enkele kans op genezing. Je hoort het goed: geen enkele kans om beter te worden. Oh ja, en een levensverwachting die gemiddeld 10 jaar korter is dan iemand zonder deze ziekte. Diabetes 1, live with it. Het zal de boodschap maar zijn die je krijgt over je kind van 5.

Toch gaat er gek genoeg nog  altijd, veel meer geld naar care dan naar cure. En daar maakten wij ons zorgen om. Daarom zijn wij DON begonnen. DON gaat maar voor één ding: volledige genezing van diabetes type 1. Wij investeren daarom elke cent in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Elke cent die aan ons gedoneerd wordt, gaat naar gerenommeerde laboratoria wereldwijd. Elke cent komt ten goede aan toponderzoekers die innovatief en baanbrekende onderzoek doen. En dat blijven we doen totdat diabetes type 1 de wereld uit is.

Wij zijn DON en ‘we just care for cure.’