Genezing van chronische ziektes stap dichterbij door extra investering

image

Het grote samenwerkingsverband RegMed XB ontvangt maximaal 56 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds voor regeneratieve geneeskunde. Dat heeft het kabinet op 9 april besloten. De investering is voor technische faciliteiten die nieuwe genezende behandelingen sneller dichterbij brengen voor chronische ziektes zoals diabetes type 1. RegMed XB is een samenwerking tussen gezondheidsfondsen, waaronder stichting DON, wetenschappers, bedrijven en overheden.

Regeneratieve geneeskunde beoogt de functie van falende weefsels of organen te herstellen of zelfs  volledig te vervangen. Daardoor is levenslange behandeling van symptomen niet meer nodig. Maar, het ontwikkelen van deze technologieën is complex. Er wordt gewerkt met levende menselijke materialen, zoals cellen en weefsels, waardoor het ontwikkelproces moet voldoen aan hoge kwaliteitseisen. De academische instellingen en bedrijven die nu aan deze technologieën werken, hebben hier nog niet de juiste middelen voor.

De subsidie vanuit het Nationaal Groeifonds geeft een enorme impuls aan deze ontwikkeling. Het productieproces kan worden opgeschaald, verbeterd en de ontwikkeling van de therapieën versneld. De pilotfabriek bestaat uit nieuwe faciliteiten in Leiden, Eindhoven, Maastricht en Utrecht. Ze beslaan de hele keten van de ontwikkeling en kleinschalige productie van stamcellen en weefsels voor patiënttoepassingen.

image

Floor Dijkgraaf, directeur DON, is verheugd over deze toekenning: "Precies vijf jaar geleden besloot DON de moonshot diabetes binnen RegMed XB te gaan financieren. De moonshot diabetes richt zich op nieuwe insuline producerende cellen voor mensen met diabetes type 1. De cellen worden gemaakt vanuit stamcellen en uiteindelijke geïmplanteerd in een speciaal ‘zakje’. Dit zakje verkleint de kans dat de cellen vroegtijdig afsterven en beschermen de cellen tegen aanvallen van het immuunsysteem. Deze extra investering is ontzettend goed nieuws, want hiermee kan de vertaalslag van het laboratorium naar de patiënt sneller worden gemaakt!"

Invloed op orgaan-op-chip onderzoek

Van de toekenning gaat 17 miljoen euro naar het Netherlands Center for the Clinical Advancement of Stem Cell & Gene Therapies (NecstGen) en het stamcel- en orgaan-op-chip-model van het LUMC. Hier worden stamceltherapieën en -technologieën voor chronische ziekten ontwikkeld. DON steunt het orgaan-op-chip onderzoek van prof. dr. Eelco de Koning sinds 2020. Door deze toekenning kan hij samen met zijn team het micro-orgaanmodel verder ontwikkelen om diabetes type 1 beter te begrijpen en nieuwe therapieën te ontwikkelen. Een nieuw celproduct bij patiënten toepassen is echter een heel complex proces en moet veilig gebeuren. Daarom hebben zij de kennis en infrastructuur van NecstGen nodig. Door deze samenwerking komt klinische toepassing van insuline-producerende cellen uit stamcellen sneller dichterbij.

De miljoeneninvestering draagt niet alleen bij aan de gezondheidszorg. Het vergroot ook de innovatiekracht van Nederland en het zorgt voor een belangrijke impuls in de opkomende industrie: regeneratieve geneeskunde.

RegMed XB staat voor Regenerative Medicine Crossing Borders. Het is een samenwerking van onderzoeksinstellingen, overheden, provincies, gezondheidsfondsen en bedrijfsleven in Nederland en Vlaanderen om te komen tot therapieën voor chronische ziekten, op basis van stamcellen, mini-organen, weefsels en slimme (bio)materialen.