Bouwen aan versnelling
De afgelopen jaren heeft DON gebouwd aan een stevig fundament: met focus op onderzoek, een betrokken netwerk van donateurs en partners, krachtige evenementen en een compacte, wendbare organisatie. Die basis maakt dat we nu kunnen opschalen, versnellen en verbreden.
In 2025 zetten we dan ook een grote stap: DON en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) starten een intensieve samenwerking om een echte doorbraak te forceren in de strijd tegen diabetes type 1. Met de ontwikkeling van een nieuw onderzoekscentrum genaamd Cure One komt onze missie dichterbij dan ooit.
We verbreden onze rol: van ondersteuner van onderzoek naar aanjager van impact. We bouwen aan infrastructuur, leggen nieuwe verbindingen en zorgen daarnaast dat innovaties sneller hun weg vinden naar de praktijk. Deze ontwikkeling raakt álle onderdelen van de organisatie. Van onderzoek en fondsenwerving tot communicatie, evenementen en het team zelf. DON blijft ook met deze ontwikkeling koersvast en houdt hetzelfde doel voor ogen: 100% genezing van diabetes type 1.
Onderzoek en impact
De komende jaren verbreedt DON haar rol: van financier van fundamenteel onderzoek naar aanjager van versnelling in de hele route naar genezing. DON initieert, verbindt en investeert – door het opzetten van Cure One én het zetten van de eerste stappen om innovatieve projecten die uit onderzoek voortkomen investeringsrijp te maken. Deze bewegingen komt niet uit het niets: de afgelopen 18 jaar is er, mede dankzij de steun van donateurs aan DON, een stevige wetenschappelijke basis gelegd.
De oprichting van Cure One is een logische vervolgstap, waarin de jarenlange ervaring van DON wordt ingezet op versnelling: versnelling in het omzetten van fundamenteel onderzoek naar klinische toepassing, en van baanbrekende inzichten naar daadwerkelijke genezing. Onderzoekers hebben kennis opgebouwd, paden verkend en concrete resultaten geboekt. Juist daardoor kan nu worden doorgepakt – met focus, structuur en versnelling. De samenwerking tussen DON en het LUMC gaat in juli 2025 van start, de feestelijke opening vindt plaats op 14 november 2025, Wereld Diabetes Dag – een symbolisch moment dat onderstreept hoe urgent én wereldwijd deze missie is.
Deze verbreding vraagt om nieuwe expertise, meer samenwerking en een organisatie die klaar is om risico’s te nemen, tempo te maken en bruggen te slaan tussen de rol als goed doel, wetenschap en toepassing.
Fundraising en partnerships
In 2024 werd kennisgemaakt met nieuwe relaties, bestaande contacten werden versterkt en trouwe betrokkenen opnieuw gesproken – met als doel: duurzame financiering van fundamenteel en (pre-)klinisch onderzoek. De plannen rondom het nieuwe onderzoekcentrum Cure One geven de fondsenwervende ambities van DON een belangrijke impuls. Ze maken de missie van DON niet alleen tastbaarder, maar ook aantrekkelijker; er staat een stip aan de horizon. Voor bestaande donateurs en voor nieuwe doelgroepen: van vermogensfondsen en institutionele financiers tot ondernemers en investeerders die willen bijdragen aan versnelde impact. De ambitie is om in 2027 een netto resultaat van € 3 miljoen te realiseren. Om dat te bereiken wordt in 2025 meerjarige fondsenwervingsstrategie ontwikkeld waarin DON nieuwe vormen van financiering verkent.
Marketing, communicatie en PR
In 2025 werkt DON aan het verstevigen van haar communicatiebasis. De komst van het onderzoekcentrum geeft het verhaal van DON nieuwe kracht en richting: van visie naar tastbare versnelling. Er komt een heldere propositie rond het centrum, met specifieke boodschappen voor donateurs, partners en media. DON wil het belang van genezing – én de nieuwe rol die de organisatie daarin speelt – op een consistente en inspirerende manier overbrengen. Dat vraagt om een scherpe positionering, doordachte campagnes, goede ambassadeursinzet en communicatie die hoofd en hart raakt.
Tegelijkertijd blijven we onze achterban actief betrekken en inspireren. We laten zien hoe belangrijk hun steun is – juist nu – en hoe hun betrokkenheid daadwerkelijk bijdraagt aan versnelling richting genezing. Daarnaast houden we iedereen op de hoogte van de vorderingen rondom het onderzoekscentrum, zodat het tastbaar wordt wat we samen mogelijk maken.
De nieuwe fase waarin DON zich bevindt, vraagt om taal en beelden die laten zien: er gebeurt iets. En het gebeurt nú.
Evenementen en projecten
Events blijven een krachtig middel om fondsen te werven én relaties te versterken. In 2025 organiseert DON drie grote evenementen: de DON Verjaardag, de DON Masters en het nieuwe DONNIES Event als pilot voor het aantrekken van een jongere doelgroep. Daarnaast staan er kleinere, doelgerichte bijeenkomsten op de planning, onder andere een unieke rondleiding in het nieuwe onderzoekscentrum in het LUMC. In 2026 volgt het lustrumgala, waar 20 jaar DON gevierd wordt met ambitie en impact. De voorbereidingen hiervoor beginnen al in de tweede helft van 2025. Bij deze events staat niet alleen verbinding centraal, maar ook het concreet maken van de missie: het onderzoekscentrum vormt een zichtbaar en inspirerend
ankerpunt in het verhaal richting donateurs en partners.
Daarnaast ondersteunt DON de projectgroep van het LUMC in de organisatie van bijeenkomsten en publieksactiviteiten die nodig zijn voor de opbouw en positionering van het onderzoekscentrum. Zo dragen we ook op uitvoerend niveau bij aan verbinding, zichtbaarheid en samenwerking binnen het initiatief.
Organisatie
De professionaliseringslag van DON en de ontwikkeling van het onderzoekscentrum vraagt ook iets van de organisatie zelf. In 2025 ligt de focus op het versterken van het team zoals het er nu staat, én op het aanpassen van processen en structuren. Om de realisatie van het centrum in goede banen te leiden, wordt een projectmanager aangesteld die zich specifiek richt op de opbouw van het centrum en het coördineren van betrokken partners. Tegelijkertijd wordt het DON team versterkt met een manager communicatie en PR om de positionering, communicatie en zichtbaarheid van DON professioneel en strategisch aan te sturen. Met deze aanvullingen – én de mensen die er al werken – bouwen we aan een stevig, deskundig en vooral ook gezellig team.
Ook zetten we natuurlijk iedereen die zich betrokken voelt bij DON – van bestuursleden tot ambassadeurs én de DONNIES – actief in daar waar hun kracht het best tot zijn recht komt: in het versterken van relaties en het uitdragen van ons verhaal. Iedereen bij DON is persoonlijk gemotiveerd: zij weten als geen ander wat er op het spel staat.
De organisatiekosten worden in 2025 wederom gedekt door een extra donatie van een selecte groep donateurs.
DON staat aan de vooravond van een nieuwe fase. Een fase waarin visie wordt omgezet in actie, waarin strategie leidt tot tastbare versnelling. We doen dit niet alleen, maar samen met een groeiende groep mensen die gelooft dat genezing van diabetes type 1 mogelijk is – en noodzakelijk. 2025 wordt een jaar van bouwen, verbinden en versnellen. Met lef, betrokkenheid en de vastberadenheid die DON al 19 jaar kenmerkt. Want het doel is helder, en we weten waar we voor gaan: 100% genezing van diabetes type 1. Hoe sneller, hoe beter.
Ga terug naar Jaarverslag 2024